Искате да избегнете ухапвания от кърлежи? Трябва да миришете на мравка

Ваня Милева Последна промяна на 02 май 2024 в 00:00 3855 0

Кърлежите трудно се виждат и е трудно се отървем от тях.

Кредит Pexels, Erik Karits

Кърлежите трудно се виждат и е трудно се отървем от тях.

Повечето от нас обичат да се припичат на топлото пролетно слънце. И кърлежите също. Всеки път, когато ви се прииска да седнете на тревата или да се разходите поз поляна, има голям ветроятност там да има кърлеж. Кърлежите са голям здравен проблем, причинявайки различни заболявания, най-известното от които е лаймската болест.

Унищожаването на кърлежите не е лесно заради тяхната неуловимост и издръжливост. Изследователите обаче проучват иновативни решения, включително репелент, вдъхновен от мравките.

Кърлежите стават все по-чести

Тези малки паякообразни се срещат на повече места от всякога, благодарение на изменението на климата и разширяването на районите, които обитават техните гостоприемници. Предприемането на превантивни мерки, като носенето на дълги ръкави и панталони, използването на репеленти против насекоми и извършването на редовни проверки за кърлежи може да помогне за намаляване на риска от ухапвания от кърлежи и заболяванията, които те могат да предадат.

"Кърлежите харесват много места и периоди от времето, в които ние също обичаме да сме навън, наслаждавайки се на времето", отбелязва водещият автор Клеър Гудинг (Claire Gooding), член на SFU Gries Lab. "Има доста голям риск от среща с кърлежи през лятото, спортния сезон на открито. Хората често ги срещат отстрани на пътеките.

Обосновката зад проучването е доста ясна. Мравките понякога нападат кърлежи, а кърлежите са еволюирали, за да избягват тези хищници. Ако успеете да сигнализирате на кърлежите, че хищниците им са наоколо, те вероятно ще ви избегнат - дори ако им изглеждате вкусни.

"Решихме да разгледаме мравките, защото те са социални насекоми и използват огромен набор от феромони, за да комуникират помежду си", разказва Гудинг. "Те са шумни химически. А за нещо, което възприема света химически, е лесно да се предскаже къде ще бъде въз основа на тези феромони.

Кърлежите подслушват химическата комуникационна система на мравките

Изследователите първо ароматизират някои области с феромони на мравки и потвърждават, че кърлежите ги избягват.

"Те могат да видят, че тук има мравки и да си кажат: "Няма да отида там, защото може да има мравки или скоро може да се появят."

След това изследователите анализират феромоните химически, комбинирайки две техники, наречени газова хроматография и масова спектрометрия, за да идентифицират различни вещества във феромоните. В крайна сметка те идентифицират точните съединения, които кърлежите избягват. След това те работят заедно с химици, за да пресъздадат тези химикали изкуствено и пресъздадат експериментите.

Те откриват, че кърлежите имат същата реакция към синтетичните феромони и ги избягват. Това означава, че веществото може да бъде синтезирано и използвано или като спрей за личен репелент, или като репелент за околната среда, за да възпира кърлежите от навлизане в парк или пешеходна пътека.

Изследователите са кандидатствали за патент за тяхната технология. Въпреки че не е ясно кога продуктът ще се появи на рафтовете, това ще бъде значителна стъпка напред в стратегиите за предотвратяване на кърлежи. Този основан на биологията подход отваря нови пътища за биологичен контрол на вредителите. Като разберат повече за естественото отвращение на кърлежите и другите вредители, изследователите могат да проучат други екологични методи за контрол на техните популации, без да прибягват до агресивни химически пестициди.

Повече от 14 % от световното население е имало лаймска болест, най-често срещаното заболяване, пренасяно от кърлежи според основен преглед от 2022 г. на 89 проучвания. Централна Европа има най-висок процент на заразяване с 20 %, докато мъжете на възраст над 50 години, живеещи в селските райони, са най-застрашени. В Източна Европа този процент е 10,4%. Промените в климата способстват за разпространението на инфекциозните и паразитните заболявания.

Миналата година премина първата фаза на клиничните изпитвания на ваксина срещу лаймска болест или борелиоза, пренасяна от кърлежи.

Справка: Blacklegged ticks, Ixodes scapularis, reduce predation risk by eavesdropping on communication signals of Formica oreas thatching ants; Claire E. Gooding, Charlotte Pinard, Regine Gries, Anand Devireddy and Gerhard Gries